Zondag Misdag - Lourdes (dag 3)

30 augustus 2015 - Lourdes, Frankrijk

Om iets over acht deze morgen zaten we al aan het ontbijt, want om 09u30 moesten we al in de mis zijn. Mama deed een poging om brood te roosteren, maar hield enkel wat zwartgeblakerde kruimels over. Gisteren had ze al een accidentje met het waterfonteintje... het ontbijt is duidelijk niet haar sterkste moment van de dag! :-)

Toen we buitenkwamen uit het hotel voelden we dadelijk dat het vandaag verschrikkelijk heet zou worden. In de kapel viel het gelukkig nog redelijk mee. Zo'n volle banken in de kerk, dat heb in bij ons thuis al jaren niet meer gezien. Misschien ook zorgen voor wat leer show en merchandising?! Toen de priesters in processie over het plein voor de basiliek liepen, waren er zelfs mensen die zich op hun knieën voor die met de grootste mijter gooiden... alsof Mick Jagger langskwam.

Wij gingen nog eens kijken in één van de grote kerken. De tweede (helemaal boven op de rots) zag ik niet meer zitten om met de rolstoel tot boven te geraken in die hitte. We vulden de iconische plastieke Mariabeeldjes met water uit de heilige bron, maakten nog een wandeling langs het riviertje en gingen dan weer op zoek naar iets te eten. Alle restaurants hier serveren wel hetzelfde toeristische menu, en overal is het even klein en ongezellig om te zitten. Culinair is Lourdes dus niet meteen een hoogvlieger.

Deze namiddag werd het zo heet dat rondwandelen geen optie meer was, dus zochten we de airco gekoelde kamer op voor een uurtje of twee. Daarna maakten we nog een ritje met het mini treintje.

We zijn stilaan uitgekeken op de tientallen identieke souvenirwinkels en verder is hier niet zoveel te beleven, dus ik ben wel blij dat morgen de laatste dag is. Om 15u komt de taxi ons ophalen om naar de luchthaven te gaan.

1. Els:
    31 augustus 2015
    Wow dus... jij ging niet op de knieën voor Sinterklaas??? :-)