Die keer dat Disney teleurstelde

28 mei 2017 - Sint-Truiden, België

Kijk, ik ben een Disneyfan. En toen ik gisteren de foto's zag van een bevriend koppel dat in Disneyland Parijs was, kreeg ik alweer zin om zelf te gaan. En toch... als ik heel eerlijk ben? Onze eigen trip van drie maanden geleden viel tegen.

We hadden twee nachten en drie dagen geboekt, van 26 tot 28 februari. De start van de krokusvakantie bij ons, maar toch een mooie deal te pakken kunnen krijgen voor Newport Bay Club. In dat hotel was ik nog nooit geweest, maar het stond al lang op mijn wishlist

Het inchecken verliep vrij moeizaam. Bij Disneyland is het nog steeds zo dat je je tickets voor het park eerst moet ophalen in het hotel. Dat betekent dus dat iedereen tegelijkertijd aankomt en langs de receptie moet passeren om in te checken en tickets en vouchers op te halen, terwijl de kamers op dat moment toch nog niet klaar zijn. Ik kan me niet voorstellen dat hier geen andere oplossingen voor zijn. E-tickets voor toegang tot het park, met barcode om te scannen? Dan moet je niet noodzakelijk allemaal voor 10u00 langs de receptie. En voor het inchecken werken met bepaalde timeslots om de drukte wat te verdelen?

Maar nog niet getreurd; dat incheckproces kenden we en we wisten dus al op voorhand dat het aanschuiven zou zijn.

We besloten de eerste dag naar het Walt Disney Studios Park te gaan; ik wilde namelijk heel graag de recente Ratatouille attractie doen! Maar de wachtrijen waren enorm en we startten dan maar met Armageddon in de plaats. Aangeschoven en dan in de 'voorkamer' binnengelaten, waar je een filmpje te zien krijgt voor je de attractie zelf in gaat. Bijna aan het einde van het filmpje, technische storing! De medewerker wist zelf niet goed wat te doen en kon ook niet zeggen wanneer het defect opgelost zou zijn. Na ongeveer 10 minuten wachten de attractie dan maar terug verlaten... Niet echt een schitterende start van ons bezoek, maar bon, kan gebeuren, denk je op dat moment.

Dan maar aanschuiven bij Crush's Coaster. Een enorm lange rij, en toen bleek ook die attractie geplaagd door storingen. De karretjes werden meerdere keren stilgelegd en opnieuw opgestart. De uiteindelijke rit was wel zeer leuk, maar ondertussen knaagde het toch al een beetje...

Bij Ratatouille verliep gelukkig alles vlot en de attractie loste ook al mijn verwachtingen in. De 4D-ervaring is echt schitterend gedaan.

Ook ons hotel én het buffet in het hotel waren super. Zeer blij dat we dit geboekt hadden en met de half pension formule.

Wat we nog niet konden voorzien, was dat we op dag twee nog meer technische storingen voorgeschoteld zouden krijgen. Na een lekker ontbijt, gingen we naar het Disneyland Park. Buzz Lightyear Laser Blast was onze eerste stop, en net zoals vorige keer dat we er waren een voltreffer. Daarna deden we wat 'kleinere' attracties, want een aantal grote waren nog gesloten voor renovatie. Maar ondertussen begonnen ook donkere wolken zich boven het park samen te pakken, en niet lang daarna sloeg het weer om. Van druppels naar regen naar full blown stormweer. Uiteraard weet ik dat zélfs Disney de weergoden niet controleert, maar de aanpak in het park hielp de zaken ook niet vooruit...

Ten eerste is er al zeer weinig ruimte om binnen te schuilen doorheen het park, en dat er bovendien heel veel restaurantjes dicht waren, maakte dat de doorweekte parkbezoekers niet wisten waar naartoe. Wie toch ergens een plaatsje binnen vond, stond als haringen in een ton bijeen gepakt. Naast het feit dat er veel eetgelegenheden gesloten waren, was ook nergens aangeduid wélke zaken open of dicht waren. Wat ertoe leidde dat je kris kras door het park moest lopen op zoek naar wat er open was. Dat kan beter, Disney.

Wij belandden in Café Hyperion, één van de grote hallen waar ook shows worden opgevoerd op bepaalde momenten. Maar... wie geen eten heeft gekocht, wordt niet toegelaten op de 'tribunes' waar de tafeltjes staan. Misschien nog begrijpelijk dat men de zitplaatsen wil voorbehouden voor wie er effectief komt eten, maar met een hele horde tot op het bot doorweekte parkbezoekers toch al minder klantvriendelijk. En zelfs toen ik samen met A. en de kinderen naar boven wilde, maar zelf geen plateau in mijn handen had, werd ik redelijk bruut achterna geroepen door de medewerkster.

Toen het ergste van de storm voorbij was, gingen we toch maar weer het park in. It's a small world is tenminste overdekt... Maar daarna begonnen de technical issues ons echt wel parten te spelen! Na 40 minuten aanschuiven bij Big Thunder Mountain werd de rollercoaster stilgelegd en moest de volledige wachtrij worden geëvacueerd. Aangeschoven voor niks. Gaan kijken bij Indiana Jones, waar een medewerker bij de ingang liet weten dat de attractie voor onbepaalde tijd stil lag. Op naar het spookhuis, Phantom Manor, maar zelfs daar werden we bij de ingang weggestuurd vanwege technische problemen!

Eén of twee keer een probleem, daar kan ik nog in komen, maar van de ene naar de andere attractie in het park gaan en bij ongeveer elke 'grotere' attractie rechtsomkeer moeten maken... dat is er toch echt wel over.

S. en ik hadden het ondertussen wel zo'n beetje gehad, dus wij beslisten om in het hotel te gaan zwemmen. Helaas hadden ongeveer alle andere bezoekers hetzelfde idee, en was het dus zelfs aanschuiven om daar te worden binnengelaten. A. en R. wilden toch nog even langs het Studios Park en wisten nadien te vertellen dat Crush's Coaster wééral meerdere keren werd stilgelegd terwijl zij stonden aan te schuiven.

Op dag drie waren de weergoden ons gelukkig terug wat beter gezind en geraakten we toch nog op een paar attracties. Bij Ratatouille stond er na ons plots helemaal niemand meer aan te schuiven, en toen ik op de app keek, bleek dat er weer 'uitzonderlijk gesloten' bij de attractie stond! Zeer vreemd, aangezien het personeel dus vlak achter ons blijkbaar de wachtrij had afgesloten, maar wij zelf tijdens de attractie helemaal niets hebben gemerkt van technische of andere problemen. S. wilde graag nog één keer in Crush's Coaster om onze trip af te sluiten, maar wat we tot nu toe hadden weten te vermijden, gebeurde op onze allerlaatste attractie dan toch: wij zaten IN het karretje, helemaal bovenaan, klaar om de rails naar beneden te gaan, toen de attractie stil viel.

Wel passend, om de trip op die manier af te sluiten... maar niet bepaald aangenaam.

Was het de wet van Murphy die ons achtervolgde? Of kampt Disney tegenwoordig altijd met zoveel problemen? Geen idee, maar dit was de eerste keer in 25 jaar dat Disneyland Paris me toch teleurstelde. Het slechte weer maakte de ervaring er nog slechter op natuurlijjk.

Eén of twee voorvallen, dat is spijtig, maar als tijdens een verblijf van drie dagen zowat elke grote attractie meerdere keren moet worden stilgelegd, dan lijkt er me toch meer aan de hand te zijn. Zeer jammer, vooral omdat drie dagen Disneyland niet bepaald een goedkope uitstap is. Van zo'n park mag je toch iets meer verwachten.