New York: 5 tips voor beginners!

29 september 2015 - Sint-Truiden, België

1.   Boek zelf

Na wat research beslisten wij om zelf onze reis naar New York te boeken. Dat wil zeggen: geen pakket via een reisbureau (zoals Connections bijvoorbeeld). Wij boekten online onze vliegtuigtickets en reserveerden ook rechtstreeks een hotel. Bij ons leverde dat toch een paar honderden euro’s korting op.

Vliegtuigtickets: www.brusselsairlines.com. Retour vanaf +/- 499 euro

Hotel: www.booking.com. Het aanbod is zeer groot, de site is veilig (wij hebben nog nooit enig probleem met een boeking ondervonden) en de prijzen onklopbaar. Check zeker de SmartDeals voor extra kortingen!

Wij verbleven in het Martha Washington Hotel; absoluut een aanrader!

2.   Neem de taxi van en naar de luchthaven

Je kan in New York het openbaar vervoer nemen om van de luchthaven naar de stad te geraken, een privétransfer boeken of gebruik maken van één van de shuttle diensten, maar wij vonden uiteindelijk de taxi de beste optie.

We zagen het niet zitten om na een vlucht van acht uur met onze koffers door stations te zeulen (openbaar vervoer), heel veel geld neer te tellen voor een rit van 30 minuten (privétransfer) of te wachten tot een shuttlebusje alle andere passagiers had opgepikt.

Wij landden op JFK en buiten bij de terminal stond een hele rij taxi’s te wachten. Heel makkelijk te vinden! Naar Manhattan (en overigens ook van Manhattan naar JFK) betaal je een ‘flat rate’ van 52 dollar. Hier bovenop komt nog het tolgeld dat de chauffeur onderweg moet betalen, en fooi. Reken in totaal op 65 à 70 dollar. De rit duurde maar zo’n 30 minuten en voor de deur van ons hotel worden afgezet vonden wij echt een luxe. Zeker de meerprijs tov openbaar vervoer of shuttlebusje waard. De shuttlebushes moet je overigens per persoon moet betalen, en dus is de taxi uiteindelijk ook weer niet zo heel veel duurder.

3.   Bezoek de gratis bezienswaardigheden

New York is, net zoals elke wereldstad, vrij duur. Maar er zijn ook heel veel dingen gewoon gratis! Wij namen daarom ook bewust geen New York Pass of City Pass (die zijn enkel interessant als je minstens 3 à 4 betalende attracties gaat combineren).

Zeker voor een eerste bezoek, zijn er heel wat plaatsen die je gewoon gratis kan zien. Je wil in New York uiteindelijk ook gewoon de stad zelf bewonderen!

Ons ‘gratis’ lijstje:

-        Staten Island ferry (je vaart voorbij het Vrijheidsbeeld en hebt een prachtig zicht op de skyline van Manhattan)

-        9/11 Memorial Plaza (toegang tot het museum is betalend, maar de twee waterbekkens die op de plaats liggen waar vroeger de torens stonden, zijn op zich al indrukwekkend genoeg)

-        de Charging Bull op Wall Street

-        Brooklyn Bridge (wij wandelden helemaal naar de overkant en namen dan de metro terug naar Manhattan)

-        Times Square

-        Grand Central Terminal

-        New York Public Library

-        Central Park

-        Chelsea Market

-        The High Line

We betaalden enkel voor Top of The Rock en de Empire State Building (en deze tickets waren ‘los’ dus goedkoper dan de aanschaf van een City Pass of New York Pass).

4.   Koop een MetroCard

De metro is het populairste en makkelijkste vervoersmiddel in New York. De verschillende lijnen ontcijferen lijkt in het begin misschien onmogelijk, maar wie bijvoorbeeld de metro in Londen al eens heeft gebruikt, zal merken dat het eigenlijk heel goed meevalt.

In elk station zijn kaarten met een volledig overzicht van alle lijnen en stops te verkrijgen. Er is ook een app, NYC Subway, die je helpt je route te plannen. En als je van plan bent de metro regelmatig te gebruiken tijdens je bezoek, is het best om een 7-Dag Unlimited MetroCard aan te schaffen. Die kan je aan een loket kopen of gewoon aan één van de automaten (in elk station).

De metro in New York rijdt 24u/24u en is heel veilig. Wij hebben ons in ieder geval nooit bedreigd of ongemakkelijk gevoeld. Dat geldt trouwens ook voor de rest van de stad. ’s Avonds rondlopen is in Manhattan geen enkel probleem.

5.   Boek vooral geen kamer met ontbijt

In New York kan je overal en op elk moment van de dag iets eten. Ook ontbijt dus. Zonde om vast te zitten aan een ontbijtbuffet in je hotel…

Wij kozen voor onder andere Le Pain Quotidien, Fresh&Co of een ontbijt uit het vuistje van een lokale ‘deli’. Een echte Amerikaanse diner is uiteraard ook altijd leuk.