New York - dag 1 (Top of The Rock)

21 september 2015 - New York, New York, Verenigde Staten

Om 6:30 waren we klaar om naar de luchthaven te vertrekken. Maar de dag begon al meteen met file een ongeval in Haasrode. Bijna een uur later dan gepland arriveerden we op Brussels Airport.

We gingen meteen onze koffers afgeven en vervolgens richting gate T61. Bij de laatste securitycontrole aan de gate, werd Anja weer uit de rij geplukt om te fouilleren. Het moet zijn dat zij er verdachter uitziet dan ik, want ook als we naar Londen gaan heeft zij bijna elke keer prijs!

We mochten bijna meteen instappen en zochten onze plaatsen bijna helemaal achteraan in de grote Airbus 330. Pfff, een acht uur lange vlucht: ik keek er niet naar uit en was behoorlijk nerveus. De piloot kondigde gelukkig een rustige vlucht aan met enkel wat lichte turbulentie.

Iets voor elf uur stegen we op. We hadden aan boord elk ons eigen schermpje waarop we series en films konden kijken. En de crew begon bijna meteen met aperitief en daarna het eten te serveren. En daarna nog een ijsje en koffie! We kregen het bijna niet op! En we hadden amper 'tijd' om onze film uit te kijken! Ondertussen hingen we op 11.623 meter boven de Atlantische oceaan. Buiten hier en daar een paar hobbelige stukken, was de vlucht vrij rustig geweest. Maar bij het naderen van de Canadese/Amerikaanse kustlijn, begon het vliegtuig serieus te schudden. We kregen de melding dat er turbulentie op komst was, en de stewardessen kwamen controleren of iedereen zijn gordel had vastgemaakt. We werden een halfuur lang toch redelijk door elkaar geschud; alsof we in een oude bus op jeepsafari waren... Toen het eindelijk weer wat rustiger werd, was ik klam van het zweet en ijl in mijn hoofd. Brrrr, turbulentie is echt niks voor mij.

We waren geklommen naar 12.200m en hadden nog zo'n 2 a 3 uur te gaan. En er was wéér eten! :-) Terwijl we onze wrap kregen, begon het vliegtuig al te dalen richting New York. Het laatste half uur duurde uiteindelijk bijna een uur, doordat we richting JFK moesten cirkelen en wachten tot er plaats was om te landen. En dan uiteindelijk toch: de skyline van New York door het raam, met het Vrijheidsbeeld en alle iconische gebouwen zoals de Empire State.

De douaneformaliteiten op JFK duurden nog behoorlijk lang. Aanschuiven, vingerafdrukken en foto laten nemen, bagage halen en dan nog eens langs de volgende controle. Buiten gingen we recht naar de typische gele taxi's. Het was 14u30 in een zonnig New York, en onze chauffeur raasde via de tunnel onder de Hudson het centrum van Manhattan in. Hij vroeg bij het adres van ons hotel zelfs naar de kruising met welke straat, dus gelukkig had ik vooraf al wat opzoekingswerk gedaan en wist ik "29th & Park" uit mijn hoofd.

Ons hotel (Martha Washington) ziet er goed uit. Bij het inchecken sputterde mijn Visa kaart wel tegen, dus hopelijk gaat dat geen problemen geven op andere plaatsen. We moesten op de kamer toch even bekomen van onze lange dag. Maar het is hier fris, modern en groot naar New Yorkse normen, en het bed super comfortabel.

Vier uur (22u in Brussel ondertussen), tijd om de stad in te trekken! Mijn oriëntatie is hier nog niet zo goed, dus we liepen 1 'block' om eer we in de goeie richting weg waren. 5th Avenue richting Central Park! Één van de eerste dingen die we tegenkwamen: een winkel vol fossielen en dino - overblijfselen. R zou hier gek worden...

Verder naar Rockefeller Center. Eerst de verkeerde skyscraper in de gaten... oeps! Geen wonder dat we de ingang niet konden vinden! :-) En attracties duidelijk aanduiden, daar doen ze in NY niet aan mee hebben we al begrepen.

Iets later wel op de juiste plaats. Weer even zoeken naar de ingang... We kochten onze voucher en kregen een tijdstip om naar boven te gaan: 19:55. Tijd om eerst een cocktail te gaan drinken op Rockefeller Plaza (waar in de winter altijd de ijsbaan ligt waar ze in films gaan schaatsen). Nog wat pikante chicken wings bij onze drankjes, op en top Amerikaans!

Tijd om naar boven te gaan! Maar hier bijna meer securitycontroles dan op de luchthaven! Terwijl wij dachten al in de lift naar het dak te staan, kwamen we gewoon een verdieping hoger uit bij de metaaldetector! :-) Op naar de volgende liften dus. Met iets meer spektakel zoefden we naar boven: een glazen plafond en lichtjes in de liftkoker deden denken aan een Disney attractie. En dan het zicht over de stad! Indrukwekkend toch wel. Een heel raar gevoel ook, omdat je het al in zoveel films en series hebt gezien. Bij daglicht moet het ook super zijn.

Voor we terug naar de begane grond gingen, zochten we nog een toilet. En zelfs dat is hier een belevenis op zich... De lift stopte 1 verdieping lager en opende... rechtstreeks in de toiletten!

Negen uur ondertussen in NY, dus 3u 's ochtends in België. Tijd om ons bedje op te zoeken. Nog even naar de première van Castle gekeken op ABC, maar het einde toch niet meer gehaald. ;-)

1. Els:
    22 september 2015
    Ik zit hier weer met een smile tot achter mijn oren! Zalig om te lezen. Anja ziet er dan waarschijnlijk net zo verdacht uit als ik want ik heb ook altijd prijs, hoe kan dat nu?! Ik kijk al uit naar jullie volgende belevenissen.
  2. Nele:
    22 september 2015
    Amai, dat was een zéééér lange dag hè! zo'n gedetailleerd verslag, het is precies of we er zelf bij zijn ;-)